Checklist miskraam verwerken

menstruatiecyclusWanneer weet je dat jij je miskraam goed verwerkt hebt? Is dat als je niet meer huilt? Is het als je weer aan het werk bent? Is het als je menstruatiecyclus weer normaal is? Is het als je niet meer zo vaak denkt aan je misgelopen zwangerschap? Check de checklist. 

Ja en nee. Het is fijn als je de draad van je leven weer oppakt. Dat je weer werkt en met vrienden op stap gaat. Maar als je dit doet uit een soort vergeten wat er gebeurd is, dan mag je nog even stilstaan bij verwerken.

Bij een volgende zwangerschap kan de angst weer terugkeren. Gaat het nu wel goed? Blijf het nu goed gaan? Extra controles bij je verloskundige of gynaecoloog geven tijdelijk rust.

Het zou fijn zijn als jij voor je volgende zwangerschap je miskraam verwerkt hebt, zodat je volop kan genieten van je nieuwe zwangerschap. Miriam van Kreij heeft een vragenlijst ontwikkeld die je duidelijkheid geeft of extra begeleiding nodig is:

  • Ik weet niet hoe ik moeder kan zijn van het kind dat ik verloor.
  • Ik vind dat ik er nog te veel om huil. Of juist te weinig.
  • Ik voel nog zo vaak dat ik tekortgeschoten ben.
  • Mijn partner en ik kunnen er samen niet over praten.
  • Ik voel dat ik er nog iets mee moet doen, maar ik weet niet wat.
  • Ik heb het nog niet kunnen vertellen aan mijn levende kind(eren). Het is te beladen.
  • Ik heb sinds de miskraam eigenlijk geen energie meer voor werk of vriendschappen.
  • Ik ben veel angstiger in deze nieuwe zwangerschap. Zelfs extra echo’s stellen me niet echt gerust.
  • Ik ben bang dat ik een eventuele volgende miskraam niet aankan.
  • Het verdriet is meer aanwezig nu ik een levend kindje in mijn armen heb.
  • Ik vind het vooral erg voor mijn partner en/of mijn levende kind(eren).
  • Ik weet niet hoe ik mijn ongeboren kind een plek kan geven in mijn leven.

Als je één of meer zinnen hebt aangekruist, is professionele begeleiding te overwegen voor je. Weet dat jij je niet zo hoeft te voelen. Wat zou het mooi zijn als je kan zeggen: ‘Ik kan nu aan mijn ongeboren kind denken, zonder een steek van pijn.’

Maar wat als je miskraam in een ver verleden plaats heeft gevonden? Is het dan nog wel nodig om je miskraam nu te verwerken? Wat voor zin heeft het om de pijn uit het verleden nu weer op te rakelen?

Het is niet onze bedoeling om je pijn ‘op te rakelen’. Onze intentie is om je miskraam te verwerken. De gevolgen van je miskraam niet verwerken kunnen echter verstrekkend zijn.

Het wel verwerken van je miskraam geeft vertrouwen in je lichaam, lichtheid, maar je gaat vooral je eigen dromen waarmaken en talenten ontwikkelen. Niet de droom van je ouders of partner, maar datgene wat jij wilt. Je leven krijgt betekenis.

Checklist voor je miskraam in een (ver) verleden:

– Ik weet niet hoe ik moeder kan zijn van het kind dat ik verloor
– Ik vind dat ik te weinig gehuild hebt.
– Ik voel pijn als ik ‘er’ aan denk.
– Ik voel dat ik tekort geschoten ben.
– Ik kan mij niet goed verbinden met mijn lichaam.
– Ik kan er niet over praten met mijn partner of vriendinnen
– Ik heb het (nog) niet kunnen vertellen aan mijn levende kinderen, het is te beladen.
– Ik voel dat ik er iets mee mag doen, maar ik weet niet wat.
– Ik ben angstig.
– Ik ben bang om aan mijn miskraam te denken, het doet pijn.
– Ik voel het verdriet nu vaker, nu ik meer tijd voor mezelf heb.
– Ik weet niet hoe ik mijn ongeboren kind een plek kan geven in mijn leven.

Heb je 1 of meer zaken aangekruist? Dan is professionele begeleiding mogelijk wat voor je, zodat jij levensgeluk terugvindt en met liefde aan je ongeboren kind denkt.

Welk punt van de checklist speelt er bij jou? Deel met ons via het reactieveld hieronder, wat er voor jou verandert als dit opgelost zou zijn.

Liefs
Thea van Dijk, mede-eigenaar MiskraamVerwerken.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *